Marknadsandelar, omsättning och vinst.
Corporate Social Responsability är en del av mitt nya jobb. Teorin i grunden är att företag som satsar på allmännyttans bästa också gör mer vinst. Det handlar om större motivation hos de anställda, högre standard på underleverantörer och framförallt blir det lättare att attrahera och behålla kunder. Teori om CSR bygger på att allt inte syns i resultatrapporten och årsredovisningen. Att balansräkingen också behöver titta på hur företag balanserar affärsdrivande verksamhet mot helt andra aspekter.
Det handlar om rimliga arbetsförhållanden, att respektera mänsklga rättigheter, motverka korruption, ta hänsyn och ansvar för miljön. Det handlar om att företag också är med på noterna att det medför ett stort ansvar att agera på världens tillväxtmarknader.
Idag syns loggan för Get the Point för första gången officiellt. Vi är med på sidan fem i Dagens Industri. Det är en helsideannons i tidningen för Globe Forum. Den 29 april koras vinnarna av Globe Award i följande grenar:
1) Bästa CSR forskningsprojekt
2) bästa CSR entreprenör och
3) Bolag med bäst CSR integration
Jag har ett spännande och lärorikt jobb.
tisdag 13 mars 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Om jag var du skulle jag lägg större tygnd vid att uppmärksamma hur CSR faktiskt kan synas på sista raden i resultatrapporten. Annars blir det svårt att få företagen att långsiktigt uppmärksamma frågeställningarna. Företag är ju som bekant ganska kassa på världsförbättring som ligger bortom aktieägarintresset...
Skicka en kommentar