torsdag 5 april 2007

Populism och bostadsletande

Tre dagar in i mitt bostadsletande har jag så hunnit buda på tre olika lägenheter. Jag var med länge i går. Det hade blivit ett funkigt boende. Jag hade gillat det. Jag hade iofs gillat den ljusa, vita med högt i tak också. För att inte prata om pyttisen (som gick på 68000/kvm.) Jag luras lätt av homestaging. Mäklarna blir mina bästa vänner på ingen tid alls.

Hur ansvarslös är vår regering när den bland alla olika skatter och tullar som finns väljer att ta bort just fastighetsskatten när typ fastigheter är det mest överhettade vi har i ekonomin just nu?

Korkad och ansvarslös populism är vad det är.

Utan val (?) går en hel generation och skuldsätter sig med summor som är astronomiska och långt ifrån så vänliga som CSN. Det skapar strukturella problem jag inte ens vill börja fundera över. Nåväl, vi spekulerar i boende och det har för mångas del visat sig fördelaktigt. I vårt vackra land är det snart lönsammare att bo i vasastan än att arbeta på dagis. Därför väljer borgarna att ta bort fastighetsskatten?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hm. Fastighetsskatten är en svårmotiverad skatt tycker jag. Men det var inte motiverat att ta bort den nu. Sverige har andra, viktigare problem. Världen har det definitivt. Som du så ofta pekar på Åsa. Bra!

Lycka till med lägenhetsletandet.

//Per

Big Kahuna sa...

Håller helt med dig min vän, även om jag inte brukar vara socialdemokratisk i övrigt. Tycker dock att det är tråkigt att fastighetsskatten blivit en blockfråga; det är en bra, sund och rättvis skatt till skillnad från t ex förmögenhetsskatten. Och nej; det är inte synd om Agda, 73, som måste betala för att bo i sin villa vid havet. Eller rättare sagt är det lika synd om henne som alla andra. De som bor i hyresrätt betalar ju också fastighetsskatt - även om den inte syns på hyresavin. Vi kanske kommer kunna bilda regering trots allt ;-)

Anonym sa...

Hej världens bästa Åsa!

Jag har lösningen :) Flytta till Åland! Du kommer förvisso inte få köpa någonting innan du fått hembyggdsrätten... Tar 5 år... Men man kan ju hyra OCH du får nära till mig ;)

Kram Lotta

Anonym sa...

Hej Åsa! Vad kul att hitta din blogg. Fastighetsskatten tycker jag är lite lurig, men det känns absolut som att det finns andra grupper i samhället man kan prioritera än de rikaste. Och nog är marknaden vansinnig och har ju varit det rätt länge nu.