onsdag 18 juli 2007

Världsförbättrare

På Jiingijamborii finns en "världsförbättrarby". Det är en aktivitet som är schemalagd för samtliga deltagare men som också är öppen på den lediga tiden. Hela tiden är där ett myller av människor. Temat för byn är Alla olika Alla Lika - en kampanj som bedrivs av ett hundratal ungdomsorganisationer i hela Europa. Fokus är mänskliga rättigheter och anti-diskriminering.

I världsförbättrarbyn diskuterar deltagarna bl a fattigdomsbekämpning och hur utanförskap i samhället skapar gro- och rekryterinmgsgrund för nynazismen. Deltagarna resonerar och debatterar värderingar opch lär sig hur de ska bemöta sina egna och andras fördomar. I ett tält finns en utställning som visar hur HBT-lagstiftningen ser ut i samtliga av de på lägret deltagande ländernaoch i ett annat tält övar de på att skilja mellan sak och person i en konfliktsituation. De trär på kondomer på dildos och träffar riksdagspolitiker för diskussion om piratkopiering, skolan och fritidsgårdar.

Det kan inte vara en slump, tänker jag, att när Muhammad Yanus (han som emottog Nobels fredspris 2006) blir frågad vilken händelse som var viktigast i hans liv så svarar han genom att berätta om Jamboreen han deltog på vid 13 års ålder. Där och då bestämde jag mig för att jag hade en särskild passion för socialt arbete, utbildning och nationalekonomi, brukar han säga. (Jag fattar inte riktigt hur just nationalekonomin upptäcktes på ett scoutläger... men han gick kanske på ett seminarium i en världsförbättrarby eller nåt..). Sen brukar han säga att de fruktansvärda översvämningarna i Bangladesh 1974 gjorde att han bestämde sig för att viga sitt liv åt snia passioner.

Jag ser glöden väckas i deltagarnas ögon och jag blir lycklig. De finner passioner genom scouterna. De förändras genom att vara här.

En rörelse med 100 000 människor i Sverige. De siktar på att bli dubbelt så många 2015. De partipolitiska ungdomsförbunden har tillsammans inte mer än 20 000 medlemmar. Förstå hur mycket viktigare världsförbättrarbyn blir med det i medvetandet.

Inga kommentarer: