fredag 5 januari 2007

Förändring på Bommersvik

Det bubblar nog lite. Har precis spenderat två dagar på det vackert lugna Bommersvik. Jag är sosse och nyfiken på de år som ligger framför arbetarrörelsen. Vet inte hur mitt engagemang kommer att utforma sig men efter nu har bestämt mig för att rivstarta.

Även om den enda bilden av sossarna som syns i media handlar om personligt ledarskap (eller snarare avsaknade av ledare som vill leda) så är processen och diskussionerna som det viskas om i korridorerna mycket mer omfattande än så. Diskussionen kan förhoppningsvis komma handla om vilket ledarskap socialdemokratin som idéburen organisation vill ta. Vill nog vara med i den diskussionen.

Jag blev tillfrågad att föreläsa om ledarskap i förändring för distriktsledare i SSU. Ilska, frustration och aktion var mitt budskap. Jag tror att ilskan över den värld och de strukturer som finns måste användas i processen att skapa en socialdemokrati som vågar. Vågar möta europalisering och globalisering och i den kontexten definiera en politik som bygger på värderingar och inte maktinnehav. En socialdemokrati där många får plats att hjälpas åt för att formulera problemställningarna och alla finns med i lösningen.

Nåväl.

Det är inte bara hos mig det pirrar just nu.

Det kanske kan funka. Ska bara fatta hur kopplingen funkar så jag kan rivstarta sen.

Inga kommentarer: