måndag 8 januari 2007

Närområde och coola människor

Om jag fick bestämma skulle Sverige sänka sin ambition med antalet universitetsstuderande till 30%. Samtidigt skulle vi satsa mer pengar på högre utbildning, svenska, entreprenörskap, genus och high-techutbildningar i Talinn, Riga och Villnius.

Letterna jag är i kontakt med är coolare än de finnar eller islänningar jag känner. De är progressiva och framåt. Framtiden i vår region finns i sydost. Finlands Nokia kan inte toppa för alltid, idéerna tryter och jag förstår ändå inte ett ord av vad danskarna säger. Dessutom är Estland, Lettland och Litauen, till skillnad från våra oljeproducerande eller fiskande vänner i väst, en del av EU.

I januari betalar jag vanligtvis mina medlemsavgifter i föreningarna jag är med i och jag svär över att julhandel, nyårsfirande och mellandagsrea inte går ihop med budgeten jag lagt. Varje år. Varje år i januari köper jag också ett lösnummer av the Economist. De har en fantastisk planering över året som kommer och olika resuméer av året som varit.

Utan att vara för enkel vill jag bara plocka in en enkel jämförelse (som gör mig rätt glad). Medveten om att enkla siffror ger enkla poänger så vill jag ändå belysa tillväxten i våra grannländers BNP.

Estland: 7, 8%
Lettland: 7, 5%
Litauen: 7, 0%

Att jämföra med exempelvis:
Sverige: 3,2%
Norge: 2,2%
Irland: 5,3%
Tyskland: 1, 4%
Kina: 9,8%

Levnadsstandarden i Estland, Lettland och Litauen är fortfarande långt ifrån den jag vill leva i. Procentökningar ska därför tas med en smula salt. Men ändå. Baltikum måste kunna benämnas som Europas snabbast växande (inte bara när det gäller antalet människor med hiv). BNP är ett relativt trubbigt sätt att mäta ett lands utveckling. FN har för välfärden och demokratin i ett land ett så kallat welfare index. Där ligger Sverige, Norge och Danmark i topp. För att visa att jag förstår att det inte bara är BNP-tillväxten som spelar roll skapar jag nu, för första gången en länk i min blogg. http://www.scb.se/statistik/OV/OV9999/2004A01/OV9999_2004A01_BR_X100ST0415.pdf

Very well. Min lägenhetskompis Rebecka gjorde sin mellandagsreashopping i Talinn och jag funderar på att gå med i någon slags vänskapsförening mellan Sverige och Lettland. Om det finns någon sån.

Inga kommentarer: